Gå til hovedindhold
Nyhed
EU-formandskab

Generel indstilling om vægt og dimensioner i EU landede på rådsmødet

Transportministerrådsmødet er netop afsluttet i Bruxelles, og mødet endte blandt andet med, at medlemsstaterne i Rådet indgik en ny aftale om vægt og dimensioner for lastbiler og om en opgradering af reglerne for syn af køretøjer.

4. dec. 2025

Foto: Francois Lenoir

Indhold

    Danmark har siden den 1. juli varetaget formandskabet for EU's ministerråd, og derfor sad transportminister Thomas Danielsen for bordenden ved forhandlingerne ved transport-rådsmødet den 4. december 2025. Dagsordenen for rådsmødet (TTE - Transport, Telekommunikation og Energi) rummede blandt andet aftaler om direktivet om vægt og dimensioner samt synsreglerne i køretøjssikkerhedspakken.

    - I den grønne omstilling af vejtransporten skal vi skrue på alle håndtag, og dér er muligheden for at fragte mere gods per lastbil et af håndtagene, som vi kan gøre mere brug af i EU. Det er der heldigvis opbakning til, og jeg er glad for, at vi under Danmarks formandskab har kunnet opnå enighed om det i Rådet. Nu venter forhandlinger med Europa-Parlamentet, siger transportminister Thomas Danielsen.

    En aftale om direktivet for vægt og dimensioner var højt prioriteret og stod derfor øverst på dagsordenen, men udover den blev der også forhandlet om direktivet om periodisk syn og vejsidesyn.

    - Vi er også blandt et flertal af landene blevet enige om, hvad vi ønsker for nye rammer for syn af køretøjer, og det betyder mere tidssvarende regler på tværs af grænserne – og vi har arbejdet for, at det skal ske med så få nye krav og så lidt ekstra administration som muligt. Også her venter nu forhandlinger med Europa-Parlamentet, siger transportminister Thomas Danielsen.

    Under formandskabet har Danmark opnået generelle indstillinger (politisk enighed i Rådet) på tre forslag til nye regler:

    -    Direktivet om vægt og dimensioner 
    -    Direktivet om periodisk syn og vejsidesyn 
    -    Direktivet om motorregistreringsdokumenter

    Danmarks rolle under formandskabet for Rådet har været at sikre fremdrift i forhandlingerne og sikre solide aftaler, der både bidrager til en grøn og digital omstilling af transportsektoren, og som samtidig er med til at øge Europas konkurrencedygtighed ved at mindske de administrative byrder.